Per quart any consecutiu, el Departament de Matemàtiques de l’IE Greda ha participat en la formació Hellomath: atreveix-te amb la creativitat matemàtica. Aquesta proposta ens ha permès explorar el pensament computacional, la metodologia Thinking Classroom i l’enfocament Lesson Study, orientat a la millora de la pràctica docent.
La formació es desenvolupa durant tot el curs i consta de tres fases: Sembra (formació realitzada els dies 4 i 5 d’octubre a Barcelona), Reg (disseny i implementacíó d’una activitat a l’aula) i Collita, ( congrés per compartir experiències entre altres centres participants).
En la fase de Reg, vam desenvolupar una proposta basada en l’activitat “Troba l’intrús” (WODB) , aplicada mitjançant l’enfocament Thinking Classroom. Els alumnes, organitzats en grups de tres, van rebre quatre construccions fetes amb policubs i la consigna aparentment senzilla: “Troba l’intrús”. El debat intern als grups va revelar que totes les opcions podien ser considerades intruses, segons el criteri aplicat. Això va donar lloc a una posada en comú molt rica, on es van valorar les diferents perspectives i es van treballar competències com la justificació, l’argumentació i la flexibilitat de pensament.
A més, l’activitat es va adaptar a diferents nivells: a 5è de primària, 1r i 2n d’ESO es va concloure amb un tiquet de sortida reflexiu; a 3r i 4t d’ESO, es va demanar també que creessin les seves pròpies construccions per reptar els companys. Això va permetre un treball més profund del procés, visibilitzant la complexitat d’aconseguir una solució coherent i viable.
La fase final, celebrada el 24 i 25 de maig al Cosmocaixa, ens va permetre compartir la nostra experiència amb docents d’arreu de l’Estat. En tornem amb noves idees i energies renovades per continuar transformant l’aprenentatge matemàtic al nostre centre.
